|
||||||||
|
Tenorsaxofonist Oded Tzur (Tel Aviv, 1984) woont en werkt in New York, behalve saxofonist is hij ook componist, bandleider en leraar. Zijn werk is gebaseerd op de belangrijke verbindingen tussen verschillende muzikale tradities waaronder Indiase klassieke muziek en jazz. Hij ontwikkelde een techniek (“Middle Path”) geïnspireerd door de bansuri (Indiase bamboefluit) van Haripra sad Chaurasia waarmee hij microtonale mogelijkheden aan de saxofoon toevoegde. Hij kan hierdoor tussen de noten glijden en specifieke microtonen toevoegen. Dit is zijn zesde album en het derde op ECM, hij is hier te horen met Nitai Hershkovits op piano, Petros Klampanis op contrabas en Cyrano Almeida op drums. Het album begint met “Epilogue” waarin al vrij snel duidelijk wordt dat zijn invloeden verder reiken dan de jazz, de invloeden van volksmuziek treden hier naar voren. Dat geeft de muziek een geheel eigen sfeer die ervoor zorgt dat het onmiddellijk duidelijk wordt dat we hier niet te maken hebben met het zoveelste jazz kwartet, nee dit is intrigerende muziek die de luisteraar min of meer overrompeld. Dat is ook goed te horen in “Child You” met zijn sfeervolle klanken die duidelijk de invloed laten horen van muziek uit het verre oosten. Dragende kracht is naast Oded vooral pianist Nitai Hershkovits (1988) een landgenoot van Oded die inmiddels al een vijftal albums op zijn naam heeft staan. In “Through a land unsown” is het ook genieten van het klare basspel van de Griek Petros Klampanis, drummer Cyrano Almeida is van Braziliaanse afkomst, hetgeen goed is te horen in het swingende “Last ride in Paris” dat dit sterke album afsluit. Jan van Leersum.
|